• Proiectare mobilier comercial

    Experienta mea este legata de amenajarea a mai multor magazine de retail din segmentul IT&C, electronice si electrocasnice. Pe acest segment de piata in general retelele de magazine prefera mobilierul comercial standardizat, de cele mai multe ori metalic. In general diferentierea vizuala, cea care ar trebui sa asocieze spatiul comercial unui anumit brand se face prin elementele de merchaindising sau marketing. 


    Prin urmare, un concept diferit de expunere a produselor, concept ce se diferentiaza pe de o parte din modul in care sunt organizate produsele, la nivel de categorie de produs si pe de alta parte prin schimbarea esteticii magazinului, estetica ce va aduce un plus in ceea ce priveste competenta distinctiva in raport cu ceilalti competitori.

    Propunerea a fost sa realizam o competenta distinctiva asociata lantului de magazine si totodata, prin calitatea amenajarii si a materialelor folosite sa asociem calitatea de numele lantului de magazine. Totodata, pentru a scapa de metal, care este un material rece si de mobilierul standardizat, care nu poate individualiza punct de vedere estetic, propunerea a fost aceea de a folosi lemn si derivate din lemn si totodata mobilierul sa fie standardizat la nivel de lant de magazine si unic in comparatie cu ceilalti competitori.


    O alta caracteristica importanta este data de organizarea produselor. Astfel, la nivel de categorie de produs, produsele s-au organizat pe brand-uri. Se poate observa o tendinta in magazinele de specialitate, ca principalii producatori sa solicite spatii comerciale pe care sa le amenajeze ei si in care, bineinteles sa-si expuna doar produsele lor. Avantajele sunt pentru retailer, date in principal de faptul ca nu mai trebuie sa investeasca in fitout-ul de magazin pe aceas zona, dezavantajul vine, din punctul meu de vedere din faptul ca magazinul isi pierde din branding, din competenta distinctiva, in sensul in care o zona amenajata spre exemplu de Samsung, arata la fel in orice magazin. 

    Propunerea a fost astfel aceea de a expune produsele pe brand-uri pe un mobilier asociat firmei de retail si de a marca acest tip de organizare a produselor - floor planning printr-un logo de producator, astfel incat clientul sa se orienteze mult mai usor in magazin, sa aiba senzatia ca este intr-un anumit magazin si prin modul in care sunt organizate produsele. 


    Totodata, o astfel de organizare, presupune si obtinerea de beneficiii financiare pentru compania de retail. Daca pentru un spatiu comercial amenajat de un furnizor reteaua de retail primeste un avantaj financiar, insa prin acest tip de organizare de produs, retailerul poate beneficia de acest avantaj pe aproape toata suprafata. In acest moment exista un mix, de zone branduite de furnizori si zone de expunere specifice lanturilor de magazine, ceea ce pe de o parte duce in eroare clientul si pe de alta parte reflecta lipsa de strategie in ceea ce inseamna floor planning-ul de magazin, lucru ce isi pune amprenta si pe branding-ul lantului de magazine. 


    Totodata din experienta, va spun ca se intampla ca furnzorii sa plateasca la inceput zonele pe care doresc sa le amenajeze , dupa care, "se uita". In aceste conditii, retailerul este pus in sha, intrucat, de cele mai multe ori este nevoit sa accepte acest lucru, deoarece, costurile de demontare si reamenajare sunt mai mari.

    Propunerea de utilizare a unui mobilier personalizat de catre retailer, vine cu avantajul ca, in momentul in care furnizorul nu mai este dispus de plateasca, zona sa de expunere, sa nu mai fie semnalizata cu logo, desi organizarea de produs poate ramane aceeasi. Si in astfel de situatii furnizorii sigur vor plati, intrucat, in cazul unei competitii, branding-ul este foarte important si ar fi un dezavantaj ca un producator direct concurent sa fie semnalizat si altul nu. Si pe de alta parte, o astfel de organizare poate fi exploatata si mai mult de retailer, prin locul in care este expus un anumit producator. 


    Astfel, fiecare producator isi doreste un loc mai bun in magazin, sau in cadrul unei zone din magazin, asociata categoriei de produs. Iar producatorul care este dispus sa sustina mai mult financiar, acest concept de magazin, primeste o pozitie mai buna la nivel de floor planning, in cadrul categoriei de produs.



    Pe langa mobilierul comercial, consider ca este important si cel necomercial, cum ar fi zona caselor, zonele de infopoint, livrare de produse si zone suport. Acest mobilier trebuie sa se integreze si el in imaginea de ansamblu a magazinului si sa sustina prin cromatica si design apartenanta la branding-ul de magazin. Voi reveni pe viitor cu  articole de prezentare a unor magazine sau zone din magazine. Acest concept de magazin a fost implementat in 10 locatii din Romania pe o suprafata de aproximativ 9000 de metri patrati. 
  • 0 comentarii:

    Trimiteți un comentariu