• Trasee pietonale si pentru biciclisti in Municipiul Bucuresti


    Bucuresti-Trasee pietonale si pentru biciclisti -ESEU CRITIC

    1.Context :
                    
    Orasul Bucuresti un amestec de stiluri arhitecturale ,amalgam al trecerii timpului si urmari ale unor interventii tipice perioadelor istoriei sale este caracterizat in acest moment de o stare trecuta de autosuficienta si o tindere spre un haos inevitabil.
    Cauze:
     - dezvoltarea organica a orasului, interventiile din perioada comunista ,cu trasarea marilor bulevarde,o rezolvare la suprafata a problei de traffic urban, fara o gandire pe termen lung de dezvoltare ,fac ca acest oras sa ajunga insufficient pentru locuitorii sai;
     - spatiul ineficient parcelat si ocupat, rezultat ,din cele mai multe ori de o evolutie morfogenetica lipsita de orice planificare,prezenta numeroasa a calcanelor rezultate de demolari si construiri efemere,fac ca aspectul orasului sa fie in cea mai mare parte neplacut si dezvoltat haotic;
    -putine zone compacte, cu o omogenitate a stilului risca, parca acum si mai mult sa fie “distruse” de interventii care nu tin cont de nicio regula urbanistica, ci mai degraba de interesele unei ramuri restranse a societatii noastre. Interventii precum cea de langa biserica armeneasca sau catedrala catolica,interventii iresponsabile si imposibil de justificat, care incalca orice fel de PUZ ,fac ca dezamagirea locuitorilor sa fie si mai mare;
    -lipsa acuta de planificare urbana stricta, permiterea unor interventii ca acestea, mult dezbatuta piata a revolutiei,care este printre putinele zone ramase omogene d.p.d.v. stilisc ,cu efortul de incadrare ,cu un vocabular architectural modern al cladirii uniunii arhitectilor,care risca acum, mai ales dupa amplasarea ridicolului monument al revolutiei sa scape de sub control;
    -prezenta sticlei in exces, folosirea acesteia, moda peretilor cortina, toate acestea duc la o supraincalzire a spatiului urban, aproape insuportabila vara;
    -lipsa parcajelor duc la o ineficienta a traficului rutier, ca sa nu mai spunem de cel pietonal,care de multe ori nu mai este posibil din pricina masinilor stationate pe spatial destinat pietonilor.


    2.Situatia actuala din perspectiva pietonului si a biciclistului:
               
    Traficul pietonal si traseele pentru biciclisti ,un motiv de indignare pentru cetateanul bucurestean:
                    
    Bucuresteanul pieton-un personaj cotidian nefericit-obligat sa parcurga trasee pline de obstacole, masini, tomberoane de gunoi, diferite depozitari ad-hoc, terase neautorizate,  de cele mai multe ori nevoit sa foloseasca  si pe spatiu rutier , pentru a putea ajunge la destinatie. Mai nou, pana si spatial care inainte ii era destinat, este acum ingustat de piste pentru biciclisti trasate parca fara nicio urma de responsabilitate urbana.
                    
    Biciclistul bucurestean-un adevarat poligonist  - Pistele pentru biciclisti –modele prost si superficial conturate. Parcurgand traseele destinate biciclistilor, ramai indignat de superficialitatea realizarii lor. Trasate parca de niste neprofesionisti, de cele mai multe ori pe mijlocul spatiilor fost-pietonale, care acum nu mai pot numite asa( Magheru intre Piata Romana-Victoriei), ocolind  gropi sau un stalp care sa nu poata permite stationarea automobilelor, sau nici macar atat. Si unde acest lucru nu se intampla, vom intalni cu siguranta un automabil parcat . Facute parca doar pentru ca trebuie sa fie si ca Bucuresti , ca mare oras European trebuie indubitabil sa le aiba , acestea denota o lispa de planificare fara un studiu de caz zonal  responsabil .

    3.Solutii, resurse si planuri de dezvoltare durabila:
                   
    Principala solutie pe termen lung consta in realizarea unor planuri de dezvoltare durabila care sa vina cu restrictii at mai explicite atat la nivel general(PUG) cat si la nivel zonal (PUZ), pentru o dezvoltare controlata a orasului. O alta solutie consta in insertii de centre, puncte de interes in ansamblu unui traseu bine definit. 
                   
    Un astfel de exemplu este  Transcedental Urban Bucuresti (TUB), proiect care propune valorificarea centrului bucurestean prin creearea unor alveole specifice unite de un traseu pietonal desfasurat atat la nivelul solului cat si pe pasarele. Aplicarea unei astfel de interventii la nivel urban ar realiza atat o imbunatatire estetica a traseelor pietonale si o demarcare mai stricta a spatiilor pietonale, a traseelor pentru biciclisti si a cailor de traffic rutier pe zona aplicata.

    4.Studiu de caz: Zona Piata Victoriei:
                   
    Piata Victoriei si imprejurimile sale sunt un bun exemplu pentru potentialul de dezvoltare a traseelor pietonale si pentru biciclisti care sa lege mult mai multe centre de interes fata de cele existente in acest moment.

    Zona 1 Zona Muzeului Taranului Roman si Muzelul Antipa:
    Aceasta zona poate primi centre de interes marcate de spatii pentru concerte in aer liber, teatru in aer liber si amenajari temporare care sa deserveasca evenimente ce pot avea character cultural, avand in vedere cele doua muzee, ce au delimitat aceasta prima zona.

    Zona 2 Zona Muzeului de Geologie:
    Acest perimetru poate ingloba trasee pietonale cu amenajari de spati de intalnire, belvederi si relaxare.

    Zona 3 Curtea Palatului Victoria :
    Deschiderea ei pentru public, chiar si temporara, determinata de zile oficiale sau nationale in care sa fie prezentate expozitii in aer liber de sculpture, diferite lucrari ale artistilor in raport cu o tema data poate genera interes pentru locuitorul bucurestean si poate realiza un traseu pietonal placut pentru utilizator.

    Zona 4 Determinata de blocul de locuinte Sud:
    Poate contura un centru de interes prin realizarea unui pavaj pietonal directional sau a unei compozitii urbane de mobilier urban.

    5.Exemple de insertii de spatii si puncte de interes din alte tari:
                  
    Un alt mod de a imbunatati imaginea urbana definita de traseele pietonale si pentru biciclicti este acela de a lua exemplul oraselor care au realizat si realizeaza in continuare aceste interventii asupra spatiului urban.Acestea sunt prezentate in anexele eseului si urmeaza a fi adaugate ulterior acestui articol.

    6.Concluzii:

    Eseul propune solutii de interventie asupra spatiului urban de-a lungul traseelor pietonale in Bucuresti- studiu de caz Piata Victoriei. O mai mare atentie oferita traseelor pietonale si pentru biciclisti ar trebui sa constituie unul din principalele puncte de interes in raport cu interventia urbana, deoarece o imbunatatire a calitatii acestor spatii poate determina o cresterii a ponderii locuitorilor care trec de la deplasarea cu masina personala, la cea pe bicicleta, care poate avea un efect benefic asupra orasului  Bucuresti. 
  • 0 comentarii:

    Trimiteți un comentariu