Bucuresti-Trasee pietonale si pentru biciclisti -ESEU CRITIC
1.Context :
Orasul Bucuresti un amestec
de stiluri arhitecturale ,amalgam al trecerii timpului si urmari ale unor
interventii tipice perioadelor istoriei sale este caracterizat in acest moment
de o stare trecuta de autosuficienta si o tindere spre un haos inevitabil.
Cauze:
- dezvoltarea
organica a orasului, interventiile din perioada comunista ,cu trasarea
marilor bulevarde,o rezolvare la suprafata a problei de traffic urban, fara o
gandire pe termen lung de dezvoltare ,fac ca acest oras sa ajunga insufficient
pentru locuitorii sai;
- spatiul
ineficient parcelat si ocupat, rezultat ,din cele mai multe ori de o
evolutie morfogenetica lipsita de orice planificare,prezenta numeroasa a calcanelor
rezultate de demolari si construiri efemere,fac ca aspectul orasului sa fie in
cea mai mare parte neplacut si dezvoltat haotic;
-putine
zone compacte, cu o omogenitate a stilului risca, parca acum si mai mult sa fie “distruse” de
interventii care nu tin cont de nicio regula urbanistica, ci mai degraba de
interesele unei ramuri restranse a societatii noastre. Interventii precum cea
de langa biserica armeneasca sau catedrala catolica,interventii iresponsabile
si imposibil de justificat, care incalca orice fel de PUZ ,fac ca dezamagirea
locuitorilor sa fie si mai mare;
-lipsa
acuta de planificare urbana stricta, permiterea unor interventii ca
acestea, mult dezbatuta piata a revolutiei,care este printre putinele zone
ramase omogene d.p.d.v. stilisc ,cu efortul de incadrare ,cu un vocabular
architectural modern al cladirii uniunii arhitectilor,care risca acum, mai ales
dupa amplasarea ridicolului monument al revolutiei sa scape de sub control;
-prezenta
sticlei in exces, folosirea
acesteia, moda peretilor cortina, toate acestea duc la o supraincalzire a
spatiului urban, aproape insuportabila vara;
-lipsa
parcajelor duc la o
ineficienta a traficului rutier, ca sa nu mai spunem de cel pietonal,care de
multe ori nu mai este posibil din pricina masinilor stationate pe spatial
destinat pietonilor.
2.Situatia actuala
din perspectiva pietonului si a biciclistului:
Traficul pietonal si traseele pentru
biciclisti ,un motiv de indignare pentru cetateanul bucurestean:
Bucuresteanul pieton-un personaj cotidian
nefericit-obligat sa parcurga trasee pline de obstacole, masini, tomberoane de
gunoi, diferite depozitari ad-hoc, terase neautorizate, de cele mai multe ori nevoit sa foloseasca si pe spatiu rutier , pentru a putea ajunge
la destinatie. Mai nou, pana si spatial care inainte ii era destinat, este acum
ingustat de piste pentru biciclisti trasate parca fara nicio urma de
responsabilitate urbana .
Biciclistul bucurestean-un adevarat
poligonist - Pistele pentru biciclisti
–modele prost si superficial conturate. Parcurgand traseele destinate
biciclistilor, ramai indignat de superficialitatea realizarii lor. Trasate
parca de niste neprofesionisti, de cele mai multe ori pe mijlocul spatiilor
fost-pietonale, care acum nu mai pot numite asa( Magheru intre Piata
Romana-Victoriei), ocolind gropi sau un
stalp care sa nu poata permite stationarea automobilelor, sau nici macar atat.
Si unde acest lucru nu se intampla, vom intalni cu siguranta un automabil parcat
. Facute parca doar pentru ca trebuie sa fie si ca Bucuresti , ca mare oras
European trebuie indubitabil sa le aiba , acestea denota o lispa de planificare
fara un studiu de caz zonal responsabil
.
3.Solutii, resurse si planuri de
dezvoltare durabila:
Principala solutie pe termen
lung consta in realizarea unor planuri de dezvoltare durabila care sa vina cu
restrictii at mai explicite atat la nivel general(PUG) cat si la nivel zonal
(PUZ), pentru o dezvoltare controlata a orasului. O alta solutie consta in insertii de
centre, puncte de interes in ansamblu unui traseu bine definit.
Un astfel de exemplu este Transcedental Urban Bucuresti (TUB),
proiect care propune valorificarea centrului bucurestean prin creearea unor
alveole specifice unite de un traseu pietonal desfasurat atat la nivelul
solului cat si pe pasarele. Aplicarea unei astfel de interventii la nivel urban
ar realiza atat o imbunatatire estetica a traseelor pietonale si o demarcare
mai stricta a spatiilor pietonale, a traseelor pentru biciclisti si a cailor de
traffic rutier pe zona aplicata.
4.Studiu de caz: Zona Piata Victoriei:
Piata Victoriei si imprejurimile
sale sunt un bun exemplu pentru potentialul de dezvoltare a traseelor pietonale
si pentru biciclisti care sa lege mult mai multe centre de interes fata de cele
existente in acest moment.
Zona 1 Zona
Muzeului Taranului Roman si Muzelul Antipa:
Aceasta zona poate primi centre de
interes marcate de spatii pentru concerte in aer liber, teatru in aer liber si
amenajari temporare care sa deserveasca evenimente ce pot avea character
cultural, avand in vedere cele doua muzee, ce au delimitat aceasta prima zona.
Zona 2 Zona
Muzeului de Geologie:
Acest perimetru poate ingloba trasee
pietonale cu amenajari de spati de intalnire, belvederi si relaxare.
Zona 3 Curtea Palatului Victoria :
Deschiderea ei pentru public,
chiar si temporara, determinata de zile oficiale sau nationale in care sa fie
prezentate expozitii in aer liber de sculpture, diferite lucrari ale artistilor
in raport cu o tema data poate genera interes pentru locuitorul bucurestean si
poate realiza un traseu pietonal placut pentru utilizator.
Zona 4 Determinata de blocul de locuinte Sud:
Poate contura un centru de
interes prin realizarea unui pavaj pietonal directional sau a unei compozitii
urbane de mobilier urban.
5.Exemple de insertii
de spatii si puncte de interes din alte tari:
Un alt mod de a imbunatati imaginea
urbana definita
de traseele pietonale si pentru biciclicti este acela de a lua exemplul
oraselor care au realizat si realizeaza in continuare aceste interventii asupra
spatiului urban.Acestea sunt prezentate in anexele eseului si urmeaza a fi adaugate ulterior acestui articol.
6.Concluzii:
Eseul propune solutii de
interventie asupra spatiului urban de-a lungul traseelor pietonale in
Bucuresti- studiu de caz Piata Victoriei. O mai mare atentie oferita traseelor
pietonale si pentru biciclisti ar trebui sa constituie unul din principalele
puncte de interes in raport cu interventia urbana, deoarece o imbunatatire a
calitatii acestor spatii poate determina o cresterii a ponderii locuitorilor
care trec de la deplasarea cu masina personala, la cea pe bicicleta, care poate
avea un efect benefic asupra orasului
Bucuresti.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu